دور المدارس في النهضة العلمية بالمشرق الإسلامي خلال القرن(5 -6هـ/11-12م)

0 2

دور المدارس في النهضة العلمية بالمشرق الإسلامي خلال القرن(5 -6هـ/11-12م)

The role of schools in the scientific renaissance in the Islamic East during the 5th-6th century AH/11-12AD.

مروان بن شوش

Marwan bin Shoush

مقدمة:

شهدت بلاد المشرق الإسلامي في مستهل القرن الخامس الهجري ظاهرة تأسيس المدارس التعليمية التي عرفت بالنظاميات في عهد الوزير السلجوقي نظام الملك ،كما واصل الأمراء بعد هذا العصر في تأسيس المدارس في مدة كان العالم الإسلامي يعاني من تداعي خطر الغزو الصليبي والتمزق الداخلي ولكن  هذا لم يثن من عزيمة المسلمين في الاهتمام بالعلم والعلماء وإنشاء المؤسسات العلمية.

والشيء الملاحظ أن هذه المدارس أفضت إلى نشاط علمي ملحوظ، ومن هذا المنطلق تأتي هذه المداخلة لتسلط الضوء على هذا الجانب المشرق من تاريخ الحضارة الإسلامية وذلك بذكر نماذج من هذه المدارس، وإبراز مدى مساهماتها في النهضة العلمية في حواضر ومدن بلاد المشرق الإسلامي.

من المعلوم أن الإسلام حث على طلب العلم لما له من أهمية كبيرة في حياة الفرد والمجتمع في جميع المجلات ولهذا كان المسلمون عبر مختلف العصور مهتمين به وذلك بتشجيع العلماء والطلبة، وإنشاء المؤسسات التعليمية بمختلف أنواعها ومنها المدارس التي ستكون محور مداخلتنا في هذا الملتقى ونستهل حديثنا بضبط مصطلح المدرسة.

من المؤكد أن أول مدرسة في تاريخ الإسلام هي تلك المدرسة التي كانت في دار الأرقم بن أبي الأرقم في مكة؛ حيث ربى فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم أصحابه تربية لم تتوفر في تاريخ البشرية، فكان الرسول صلى الله عليه وسلم المعلم الأول الذي أرسله الله إلى البشرية ليعلمها الكتاب والحكمة ويزكيها، ويخرجها من براثن الجهل الذي كان سائدا قبل البعثة النبوية الأول، وكان التعليم يتم في المسجد بحيث كان مسجده صلى الله عليه وسلم جامعة المسلمين الكبرى ومركز الدعوة إلى الله إذ فيه يتعبد الناس، ويبلغ الرسول عن الله، وينزل التشريع منظما للمجتمع الجديد، ويقابل السفراء والوفود، وتخرج الجيوش حاملة لواء الدعوة الإسلامية إلى الأمصار (محجوب، 1980م، الصفحة،111).

 

At the beginning of the fifth century AH, the countries of the Islamic East witnessed the phenomenon of establishing educational schools, which were known as “Nazimat” during the era of the Seljuk minister Nizam al-Mulk. The princes after this era continued to establish schools at a time when the Islamic world was suffering from the collapse of the danger of the Crusader invasion and internal rupture, but this did not deter The determination of Muslims to pay attention to science and scholars and the establishment of scientific institutions, and the noticeable thing is that these schools led to a remarkable scientific activity, and from this point of view comes this intervention to shed light on this bright side of the history of Islamic civilization by mentioning examples of these schools, and highlighting the extent of their contributions to the scientific renaissance In the cities and towns of the Islamic East.

It is well known that Islam urged the pursuit of knowledge because of its great importance in the life of the individual and society in all fields. For this reason, Muslims throughout the ages have been interested in it by encouraging scholars and students, and establishing educational institutions of all kinds, including schools, which will be the focus of our intervention in this forum. school term.

It is certain that the first school in the history of Islam was that school that was in Dar al-Arqam ibn Abi al-Arqam in Mecca; Where the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, raised his companions with an education that was not available in human history. The Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, was the first teacher whom God sent to humanity to teach it the Book and wisdom, purify it, and bring it out of the clutches of ignorance that prevailed before the first structural mission, and education was completed In the mosque, so that his mosque, may God’s prayers and peace be upon him, was the great university of Muslims and the center of the call to God, as in it people worship, inform the Messenger of God, and send down legislation to organize the new society, meet ambassadors and delegations, and armies graduate carrying the banner of the Islamic call to cities

دور المدارس في النهضة العلمية بالمشرق الإسلامي خلال القرن

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.