تمثلات الهوية الدينية بين الإسلام والمسيحية Representations of religious identity between Islam and Christianity

0 5

 

د. علي الطالب مبارك        

جامعة ادرار- الجزائر

Dr.. Ali the student Mubarak

University of Adrar – Algeria

الملخص:

   تهدف الدراسة هذه إلى التعرف على عوامل تشكيل صورة الأنا والآخر في المخيال الغربي والإسلامي, منطلقة من التساؤل التالي إلى أي حد تعمل النظرتان المسيحية والإسلامية, المنتجتان في ظروف المواجهة إبان المرحلة الوسيطية على التأثير في طريقة إدراك الآخر في الزمن الراهن؟ وهل عملت الحداثة على تشكيل صورها الخاصة بخصوص النظرة المتبادلة بين الشرق والغرب؟ هل يمكن القول أن العصر الوسيط وضع الأسس الدينية العميقة للنظرتين المتبادلتين بين أوروبا والإسلام, لدرجة أنها ما زالت تؤثر وبشكل عميق في التمثلات التي مازال يحملها كل طرف عن الآخر؟

ما هي نسبة الأسطورة والواقع التي يحوزها الغرب في الوعي واللاوعي الإسلامي؟ وكيف تمت عملية إدماج الآخر الإسلامي في فكر ومتخيل النخب؟

و وفي الأخير تبقى الحاجة ملحة إلى تصحيح الرؤية المتبادلة بين الشرق الإسلامي والغرب المسيحي.

الكلمات المفتاحية:

الهوية الدينية, صراع الهويات, التمثلات الاجتماعية, الحضارات, الحداثة.

    This study aims at identifying the factors of shaping the image of the ego and the other in the Western and Islamic imagination. This is based on the following question: To what extent do the Christian and Islamic views produced in the conditions of confrontation during the intermediate stage influence the way one perceives the other at present?

   Has modernity shaped its own images of the East-West view? Is it possible to say that the Middle Ages laid the deep religious foundations of the mutual views between Europe and Islam, to the extent that they still profoundly affect the representations still held by each other?

  What is the percentage of myth and reality that the West has in the Islamic consciousness and unconsciousness? How was the process of integrating the Islamic Party into the thinking and imagination of elites?

Finally, there is an urgent need to correct the mutual vision between the Islamic East and the Christian West.

Key words: Religious Identity, Conflict of identities, Social Représentations,

civilizations, Modernity.

للتحميل التمثلات بين الهوية المسيحية والدينية

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.